Onze INNOVAwerkweek

19.11.23 05:35 PM Door Catherine

Onze INNOVAwerkweek

Op #innova omarmen we het idee dat leren niet alleen gebonden is aan traditionele lesuren of strikte vakleerkrachten. En wat zijn we blij - soms vermoeid ook, want schakelen kan energie kosten - dat we kunnen springen op momenten die zomaar ons pad kruisen ;-)

Welkom in onze speciale werkweek, waar de klok niet langer regeert volgens de standaard lesuren van 50 minuten.

IN's en OUT's

Onze #innovadagen beginnen steevast met een IN en eindigen met een OUT. Onze leerlingen kiezen zelf: sporten, leren, samenwerken, coachingsgesprekken, extra instructie… gedurende 30 minuten in de ochtend of aan het einde van de dag. 1 moment per dag is verplicht, maar geloof je dat velen kiezen om zowel aan de IN en de OUT deel te nemen?

Instructie, LAB's, projectwerking en ateliers

Daarna gaan we voor flexibel en/of gecombineerd leren: korte instructies waarna leerlingen de gelegenheid krijgen om zelfstandig te werken of soms in kleine groepen te overleggen. Sommigen hebben nood aan extra coaching of verlengde instructie, soms is er ruimte voor individuele werktijd. Tijdens LAB’s aardrijkskunde, natuurwetenschappen en geschiedenis worden naast de vakinhoudelijke doelen bv. ook doelen Nederlands, ART of digitale vaardigheden aangeboden. In projectwerking en ateliers ontdekken we interesses, talenten en vaardigheden, of net niet ;-)

Onverwachte kans? Wij schakelen!

Soms komen onverwachte kansen of interessante gebeurtenissen op ons pad, afhankelijk van het weer, activiteiten in eigen gemeente, actualiteit van het moment: een heerlijke nazomer om op het strand stilleven te fotograferen, de juiste golven om onder begeleiding een initiatie surfles te krijgen, een kijkje nemen op het Europees kampioenschap zeilwagenrijden… Heerlijk, want deze ervaringen zijn net zo waardevol als “gestructureerdere” lesmomenten.

Onze conclusie: wij zijn met ons team overtuigd dat leren een dynamisch proces is, zoeken naar een evenwicht waarbij de traditionele grenzen van het lessenrooster worden doorbroken.

Caption Goes Here

Catherine