Meet your teacher Philippe

07.12.23 08:52 AM Door Catherine

MEET YOUR TEACHER - Philippe

Philippe, rots in onze branding, #INNOVAteamplayer, houdt van lekker eten, tennis, afspreken met vrienden, Liverpool en Club, zeker geen koffie en bovenal van zijn gezin! Rust en orde in de algemene chaos, Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde... van vele markten thuis! Altijd klaar om te helpen

Maak kennis met Philippe, zijn vriendenboekje en het interview!

Het vriendenboekje van Philippe

Het interview met Philippe

Wat is je favoriete vak om les te geven, en waarom vind je dat vak zo leuk?

Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik zou echt niet kunnen kiezen : ik geef zowel graag wiskunde, Nederlands als aardrijkskunde.

Als je een superkracht kon hebben, welke zou je dan kiezen en waarom?

Ik zou absoluut kiezen voor de humor-superkracht. In het leven moet niet altijd alles even serieus verlopen : met de juiste kwinkslag hier en daar, die vervolgens voor een (glim)lach zorgt … prachtig om te zien!

Wat is het grappigste of meest onverwachte dat ooit in je klaslokaal is gebeurd?

Er zijn al veel dingen gebeurd waarvan ik zei, dit zal ik zeker nooit meer vergeten. Zowel qua klassituaties als antwoorden in taken en/of toetsen van de leerlingen. Als ik er toch 1 moet uitkiezen, dan is het toch wel dit :

Een stoere jongen, die dacht dat hij zich alles kon permitteren, wel klein van gestalte, ging mij een lesje leren omdat ik hem had gezegd dat hij nu voor de 2de keer zijn taak niet had ingediend. Hij stond op, kwam naar voren en zei dat hij op mijn gezicht zou slaan. In 1,2,3 stond hij voor mij. Zijn klasgenoten waren muisstil. Wat zegt hij nu? Wat was hij van plan? Op het moment dat hij wil uithalen, roep ik stop en ik hou mijn hand de lucht in. Hij kijkt verbaasd. Ik neem een stoel en zeg hem : sta anders eerst op de stoel, dan raak je misschien nog aan mijn kin. De anderen schieten spontaan in de lach, vinden het heel grappig en lachen om de situatie. Hij ziet er ook het grappige van in, en zegt : Maar mijnheer, je dacht toch niet dat ik dit echt ging doen?

Raar maar waar: als ik hem nu nog tegenkom, komt hij nog steeds een goeiendag zeggen!

'In het leven moet niet altijd alles even serieus verlopen!'

Welke boeken lees je graag, en kun je ons een boek aanbevelen dat je recentelijk hebt gelezen?

Als ik eens wat tijd heb, durf ik vooral graag strips lezen. Lekker ontspannend voor mij. Kies ik een boek, dan neem ik meestal wel een sportboek over één of andere sportman. Ik speel graag tennis, dus mijn voorkeur gaat uit naar OPEN, een autobiografie over André Agassi.

Wat was je favoriete schoolvak toen je zelf op de secundaire school zat, en heeft dit invloed gehad op je keuze om leerkracht te worden?

Ik keek altijd heel erg uit naar de LO-lessen, en ik heb lang getwijfeld om de sportafdeling te volgen of misschien turnleerkracht te worden. Door een blessure is dit onmogelijk geworden, waardoor ik iets anders moest kiezen. Maar ik heb het mij nog geen minuut beklaagd.

Als je één plek in de wereld zou kunnen bezoeken, waar zou je dan naartoe gaan en wat zou je daar willen doen?

Stuur mij maar naar Cuba

Stuur mij maar eens naar Cuba!

Welk advies zou je je jongere zelf geven als je terugkijkt op je eigen schooljaren?

Blijf in jezelf geloven en sta positief in het leven

Laat je niet beïnvloeden door anderen: elke persoon volgt toch zijn eigen traject (met vallen en opstaan) om hun levensdoel te bereiken.

Kun je ons iets vertellen over een speciale hobby of passie die je hebt buiten het lesgeven?

Ik moest na mijn operatie een andere sport zoeken, want ik mag totaal géén volley meer spelen. Ik ben mij nu aan het focussen op het lopen. De tijd is voor mij absoluut niet belangrijk, wel het pijnvrij uitlopen van de wedstrijd. Alles op het gemak, en ik zal de finish ook wel bereiken.

Wat vind je het leukst aan het werken met leerlingen?

Heel kort maar wel gemeend: dat ik als leerkracht toch een belangrijke schakel kan zijn om hen iets aan te leren, zowel op klasniveau als in het dagelijks leven. Als je dan ziet dat ze opeens iets kunnen, dan komen ze je hartelijkbedanken… elk op hun eigen manier. Prachtig!

Dank je wel, Philippe

Catherine