INNOVA: School zonder bel

06.08.23 03:16 PM Door Catherine

INNOVA: School zonder bel

“Yes! De bel! School is uit!”

“Nog 27 minuten… En dan gaat de bel! Zo lang nog!”

“Oeie, nog maar 8 minuten en dan gaat de bel! Ik ga het echt nooit halen om die toets af te werken…!”

En in het beste geval: “Hoe? Nu al? Wow, die les ging snel en het was zo leuk!”

Een greep aan situaties, opmerkingen en gedachten die zowel leerlingen en leerkrachten geregeld hebben, niet?

Ons klassiek onderwijs heeft altijd stevig geleund op het geluid van de bel. Dè bel die het ritme van de schooldag aangeeft, het symbool van de overgang tussen lessen, tijdsbeheer, discipline en structuur die voor ons bepaald worden.

Maar heel eerlijk… zouden we niet eens stilstaan bij die bel, nadenken over de rol van die bel?

Op INNOVA deden wij deze denkoefening en gingen op zoek naar antwoorden op de waarom's en hoe's van een 'school zonder bel'. Bovendien werpt het ondertussen ook een blik op de voordelen en uitdagingen die gepaard gaan met deze nieuwe benadering.

Waarom een 'School zonder bel'?

Flexibel en autonoom

Een 'school zonder bel' schrapt in de 1ste plaats het klassieke lessenrooster met de gekende lessen van 50 minuten. We verschuiven naar een flexibele werkweek en autonome leerervaringen. Leerlingen krijgen de kans om hun eigen ritme te vinden, wat essentieel is voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dit stimuleert hen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en tijdsbeheer.

Druk en stress - bijna weg

Een constante race tegen de klok… Het huidige schoolsysteem gaat vaak gepaard met buitensporige druk en stress. INNOVA vermindert deze druk door leerlingen de ruimte te geven om diep(er) in te gaan tijdens de opdrachten en taken, individueel of in groep, zonder de beperkingen van een strak rooster.

Hoe werkt een 'School zonder bel'?

Focus op zelfregulatie

In een 'school zonder bel' verschuift de focus van externe aansturing naar zelfregulatie.

Leerlingen worden aangemoedigd om hun eigen leerproces te ontwerpen en te volgen. Uiteraard niet van de ene dag op de andere! Op INNOVA - binnen onze eigen flexibele werkweek, weet je nog - maken we daar tijd voor vrij en reiken we de leerstrategieën en/of handvaten aan om hun eigen interesses en talenten te herkennen, maar ook om om te gaan met hun zwakke punten.

Doelen en deadlines

Hoewel de bel is verdwenen, betekent dit niet dat structuur ontbreekt, wel integendeel. Leerlingen werken nog steeds naar doelen toe, met duidelijke deadlines voor opdrachten en projecten. Dit benadrukt het belang van tijdsbeheer en het stellen van prioriteiten.

Voordelen van een 'School zonder bel'

Intrinsieke motivatie

Een 'school zonder bel' stimuleert intrinsieke motivatie bij leerlingen. Ze kiezen ervoor om te leren en zichzelf te verbeteren vanwege hun persoonlijke interesse, niet alleen omwille van een beloning of straf.

Diepgaand(er) leren

Leerlingen hebben meer tijd om diep(er) in te gaan op onderwerpen, vragen te stellen en creatief te denken. Ze kunnen zich richten op het proces in plaats van op het roekeloos en ‘snel snel snel’ afronden van een product in de vorm van een opdracht, een project, een groepswerk, een evaluatie, een toets…  om de bel voor te zijn.

Rust en welzijn

De afwezigheid van constante tijdsdruk brengt een gevoel van rust en welzijn met zich mee. Leerlingen hebben tijd om te ademen, te reflecteren en te genieten van het leerproces. En ben je vroeger klaar dan de opgegeven deadline, of heb je net wat meer tijd nodig? We nemen het mee als feedback en feed forward in volgende opdrachten.

Uitdagingen van een 'School zonder bel'

Tijdsbeheer en zelfdiscipline

Hoewel zelfregulerend leren kan gestimuleerd worden, is het aanleren van effectief tijdsbeheer en zelfdiscipline een uitdaging voor sommige leerlingen. Ze moeten leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. En hoewel deze leerstrategieën specifiek aangereikt worden tijdens onze “Werktijd PRO-lessen”, zullen ze een rode draad vormen door alle opdrachten heen, ‘gehelikopterd’ door alle coaches.

Een nieuwe horizon op INNOVA

Een 'school zonder bel' is meer dan een verandering in het lessenrooster. Het vertegenwoordigt een nieuwe manier van denken over leren, motivatie en welzijn. Terwijl het traditionele schoolsysteem zeer zeker oké is, biedt onze INNOVA- aanpak een boeiende en hoopvolle missie op hoe het onderwijs vanaf nu en in de toekomst vorm krijgt en zal krijgen. Door leerlingen de vrijheid te geven om hun eigen pad te kiezen - nogmaals: steeds gecoacht -  wordt niet alleen hun educatieve ervaring rijker, maar worden ze ook voorbereid op een wereld waarin autonomie, zelfregulatie en diepgaand begrip van onschatbare waarde zijn.

Catherine