Een a-typische maar vernieuwende evaluatieperiode op INNOVA

21.03.24 05:09 PM Door Catherine

Een a-typische maar vernieuwende evaluatieperiode op INNOVA

Een 10-daagse examenmarathon? Daar hadden we geen zin in!
Wij kozen ervoor om op INNOVA een nieuwe benadering te hanteren, gericht op het opbouwen van vaardigheden en het stimuleren van zelfstandig leren.

Proefexamens en herhalingsoefeningen

De 2de evaluatieweek begon met een proefexamen voor geschiedenis en heel wat herhalingsoefeningen voor aardrijkskunde, wiskunde en Engels. Deze werden verbeterd, gevolgd door extra instructie, remediërings- of uitdiepingsmomenten met feedback en feed forward, om zich nog beter te kunnen voorbereiden op 'the real stuff'!

De leerlingen schaalden zichzelf in. Ze probeerden dit toch - want dit is wel een moeilijke en vergt wat ervaring om dat goed te kunnen (door expliciete uitleg en blijvende herhaling, begint het bij sommige eerstejaars te lukken). Ze maakten zelf een keuze in de aangeboden oefeningen. Enkel de basis? Of ook nog even de gemakkelijke opdrachten? Misschien wel de uitdieping? En wie weet, gewoon de 3 niveaus!

Nederlands en Engels

In december - tijdens de 1ste evaluatieperiode - namen we voor Engels en Nederlands een andere route. In plaats van 'traditionele' examens kregen de leerlingen een boeiende opdracht over de actualiteit:  ze moesten drie nieuwsberichten selecteren en een geschreven Canva- of Google-presentatie voorbereiden die hen zou ondersteunen tijdens een mondelinge presentatie.

Een interessant aspect was dat de leerlingen mochten kiezen in welke taal ze deze opdracht wilden uitvoeren, waardoor ze werden uitgedaagd om hun zelfvertrouwen te vergroten of juist de veiligheid van hun moedertaal te behouden.

Opvallend: de verdeling was verrassend gelijk, hetgeen aantoonde dat er binnen onze school een gezonde balans heerst tussen zelfontplooiing en comfort.

Nu, in maart, worden leerdoelen Nederlands verweven in het examen van geschiedenis. Tijdens het bronnenonderzoek kunnen een aantal van deze leerdoelen en strategieën geëvalueerd worden.

Voor Engels bereiden de leerlingen een 'echt' examen voor: een goede basis in woordenschat en grammatica om te kunnen toepassen in de vaardigheden.

Frisse kijk

Deze eerste bijzondere evaluatieperiode in december bood niet alleen een frisse kijk op traditionele evaluatiepraktijken, maar stimuleerde ook zelfstandig leren, taalkeuzes en het ontwikkelen van diverse vaardigheden bij onze leerlingen. Het succes van deze aanpak versterkte onze overtuiging dat vernieuwing en flexibiliteit in het onderwijs essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling van elke leerling.

En voor deze 2de evaluatieperiode? Dan kiezen we voor verdere opbouw:  examens +1 en een grote herhalingstoets!

Caption Goes Here

Catherine